Mia Rönnmar blir ny rektor vid Malmö universitet

Porträtt Mia Rönnmar. Foto.

Regeringen har utsett Mia Rönnmar till rektor vid Malmö universitet för perioden den 1 augusti 2024 – 31 juli 2030.

Fakultetens dekan Henrik Wenander säger:

– Vi är stolta och glada över att Mia Rönnmar fått detta spännande uppdrag. Hon har de egenskaper och erfarenheter som krävs för att leda och utveckla Malmö universitet. Det är så klart tråkigt för fakulteten att hon lämnar Lund men samtidigt ser jag fram emot möjligheten att utveckla samarbetet med Malmö universitet. Jag säger grattis till Malmö universitet och önskar Mia Rönnmar lycka till!

Fakta om Mia Rönnmar

Mia Rönnmar är professor i civilrätt vid Juridiska fakulteten sedan 2011. Hon blev docent 2009 och disputerade 2004 på avhandlingen Arbetsledningsrätt och arbetsskyldighet.

En komparativ studie av kvalitativ flexibilitet i svensk, engelsk och tysk kontext. Under åren 2015-2020 var hon också dekan vid fakulteten.

Gränsöverskridande och internationella samarbeten har löpt som en röd tråd genom Mia Rönnmars akademiska karriär. Hon har varit verksam bland annat vid London School of Economics, European University Institute och Sydney Law School.

Mia Rönnmars forskningsområden omfattar framför allt arbetsrätt och industrial relations från ett svenskt, komparativt och europeiskt perspektiv. Hon har varit president för ILERA, International Labour and Employment Relations Association, och sitter för närvarande sitter med i FN-organet ILO:s expertkommitté, som granskar hur medlemsländerna följer konventionerna kring arbetsrätt och mänskliga rättigheter.

Parallellt med forskning och internationell samverkan har Mia Rönnmar även haft ett stort engagemang för utbildning och pedagogiska frågor.
– Förutom att jobba nära studenter som lärare och handledare så har jag också varit studierektor och ansvarig för forskarutbildning. Studentinflytande, akademiska karriärvägar och meritokrati är viktiga frågor för mig liksom frågor om jämställdhet, mångfald och arbetsmiljö.

Du har varit vid Juridiska fakulteten under många år. Vilka erfarenheter tar du med dig härifrån när du börjar som rektor vid Malmö universitet?

– Jag har haft den stora glädjen och förmånen att verka och utvecklas som lärare, forskare och akademisk ledare vid den Juridiska fakulteten och i olika sammanhang på Lunds universitet. Jag tar med mig idéer för och erfarenheter av forskningsanknuten och samhällsrelevant utbildning, internationell och gränsöverskridande forskning och forskarutbildning samt kollegialt akademiskt ledarskap och samarbete, säger Mia Rönnmar.

Mia Rönnmar i Lunds universitets forskningsportal

Mer information på Malmö universitets hemsida