Default user image.

Per Norberg

Default user image.

Elefanten i rummet - Arbetsdomstolen, den svenska modellen och diskrimineringslagstiftningen

• Per Norberg

Redaktör

• Mia Rönnmar
  • Jenny Julén Votinius

Den svenska arbetsdomstolen har visat en stor motvilja mot att använda diskrimineringslagen och dess föregångare mot arbetsgivare som följer den svenska arbetsmarknadsmodellen. Detta belyses med rättsfallen AD 2005 nr 69 och 2013 nr 64. I båda dessa rättsfall hade fackföreningen valt att gå domstolsvägen utan att först ha använt alla verktyg som deras kollektivavtal gav. Något som ska vara tillåtet enligt den EU-rätt som den svenska diskrimineringslagen bygger på, men som gör det mycket svårt att vinna mål i praktiken.

• Norma Research Programme

2017-03-24

Sidor

Festskrift till Ann Numhauser-Henning