Ny docent i folkrätt

Porträtt på Matthew Scott. Foto.

Lärarförslagsnämnden har den 13 maj fattat beslut om att anta Matthew Scott som docent i folkrätt.

Matthew Scott försvarade sin doktorsavhandling i folkrätt vid Juridiska fakulteten 2018. Fokus för hans forskning låg på tillämpningen av 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning för 'klimatflyktingar'. Efter att ha slutfört sin doktorandutbildning började Matthew på Raoul Wallenbergs institut för mänskliga rättigheter och humanitär rätt, där han har lett forsknings- och utbildningsinitiativ i Asien och Stillahavsområdet, Afrika och Europa i skärningspunkten mellan klimatförändringar, katastrofer och migration/flykt.

Han är kursföreståndare för kursen i mänskliga rättigheter på den gemensamma LLM i mänskliga rättigheter som ges av juridiska fakulteten och Raoul Wallenberg-institutet, samt för en kurs om mänskliga rättigheter, miljö och klimatförändringar. Aktuella forsknings- och programintressen rör klimatrelaterad fördrivning i städer, uppbyggnad av motståndskraft mot pandemirisker och rättighetsbaserad klimatanpassning.

Matthew Scott i forskningsportalen.