Porträtt av Kristian Gustafsson. Foto.

Kristian Gustafsson

Biträdande universitetslektor

Porträtt av Kristian Gustafsson. Foto.

Samtycke till provrörsbefruktning

• Christian Dahlman
  • Niklas Arvidsson
  • Kristian Gustafsson

Poddcast "Öppet fall" från Lunds universitet, Juridiska fakulteten: Ett gift par som inte kan få egna barn beger sig till en fertilitetsklinik för att göra en provrörsbefruktning. Kvinnan vill sätta in två ägg men mannen går bara med på ett ägg. Trots det säger hon till kliniken att sätta in två ägg och blir gravid med tvillingar. Mannen accepterar inte att bli pappa till barnen eftersom han inte samtyckt till två ägg, och faderskapsfrågan måste nu avgöras i domstol.

• Law, Evidence and Cognition (LEVIC)
  • Institutionen för handelsrätt
  • Tvistlösning
  • Norma Research Programme