![Porträtt av Henrik Norinder. Foto.](/sites/jur.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2023-10/Henrik_Norinder_WCMS.jpg.webp?itok=ieYv1RsL)
Henrik Norinder
Universitetsadjunkt
![Porträtt av Henrik Norinder. Foto.](/sites/jur.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2023-10/Henrik_Norinder_WCMS.jpg.webp?itok=ieYv1RsL)
Grön offentlig upphandling i transportsektorn
Författare
Summary, in Swedish
Många kommuner i Sverige ställer krav på miljöbilar i upphandlingen av kommunala tjänstebilar, och en del ställer även specifika krav på elbilar. Detta projekt har utvärderat offentlig upphandling för att svara på frågor om vilken potential upphandling har för att främja förnybara drivmedel, vilka de praktiska erfarenheterna är, huruvida offentlig upphandling används strategiskt och hur styrmedlet kan vidareutvecklas.
Metoden som använts är komparativa fallstudier av kommunerna Malmö och Östersund, samt regionerna Skåne och Jämtland. Det empiriska underlaget för studierna består av en kombination av dokumentstudier och semistrukturerade kvalitativa intervjuer som genomförts med upphandlare, miljöstrateger, kollektivtrafikstrateger, politiker och representanter från privata transportoperatörer.
Det övergripande syftet är att öka förståelsen för utmaningarna med grön offentlig upphandling och hur dessa bemötts i några utvalda fall. Även om det råder skillnader i de olika orternas och regionernas politiska, geografiska och infrastrukturella förutsättningar samt i sättet på vilket kraven i upphandling utformats som följd av detta, så har studien kunnat peka på några generella policyimplikationer som rör lagstiftning och reglering, kostnader, politiska mål och samverkan mellan aktörer. Resultaten från projektet bidrar därmed till kunskapen om hur användningen av offentlig upphandling kan förbättras och utvecklas.
Metoden som använts är komparativa fallstudier av kommunerna Malmö och Östersund, samt regionerna Skåne och Jämtland. Det empiriska underlaget för studierna består av en kombination av dokumentstudier och semistrukturerade kvalitativa intervjuer som genomförts med upphandlare, miljöstrateger, kollektivtrafikstrateger, politiker och representanter från privata transportoperatörer.
Det övergripande syftet är att öka förståelsen för utmaningarna med grön offentlig upphandling och hur dessa bemötts i några utvalda fall. Även om det råder skillnader i de olika orternas och regionernas politiska, geografiska och infrastrukturella förutsättningar samt i sättet på vilket kraven i upphandling utformats som följd av detta, så har studien kunnat peka på några generella policyimplikationer som rör lagstiftning och reglering, kostnader, politiska mål och samverkan mellan aktörer. Resultaten från projektet bidrar därmed till kunskapen om hur användningen av offentlig upphandling kan förbättras och utvecklas.
Avdelning/ar
- Miljö- och energisystem
- Juridiska institutionen
Publiceringsår
2017-04
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 774 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Swedish Knowledge Centre for Renew-able Transportation Fuels (f3)
Ämne
- Transport Systems and Logistics
Nyckelord
- offentlig upphandling
- förnybar energi
- transporter
Aktiv
Published