Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Hans Henrik Lidgard

Professor emeritus

Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Remissvar utkast till lagrådsremiss Fastställande av konkurrensskadeavgift, N2005/9010/RS

• Hans Henrik Lidgard

Sammantaget betraktar fakultetsstyrelsen Förslaget som en försiktig anpassning av den svenska konkurrenslagen till EG-rätten, som inte bör föranleda någon särskild förändring av den rättspraxis som sedan tidigare utvecklats i Sverige.

Även om Förslaget på många punkter hänvisar till behov av mycket höga böter kan detta inte tolkas som ett underbyggt motiv för förändringar. Förslaget är alltför tunt för att tas till intäkt för en skärpning av de nivåer som nu tillämpas. Möjligen framhäver Förslaget behovet av att den pågående utredningen om kriminalisering av konkurrensrätten på ett djupgående sätt bedömer sanktionsmekanismer och gör en rimlig avvägning mellan böter och andra påföljder. En sådan avvägning måste bygga på och överensstämma med grundläggande kriminalpolitiska överväganden.

Remissyttrande

• konkurrens