Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Hans Henrik Lidgard

Professor emeritus

Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Medicin till u-länder

• Hans Henrik Lidgard

Vilket är världens största utmaning idag? En del säger utstampandet av terrorismen. Andra menar att det är miljöproblematiken. Själv tror jag att HIV/AIDS katastrofen i världens utvecklingsländer ska rankas högt. I väst förefaller epidemin vara under någorlunda kontroll tack vare nya effektiva mediciner. Däremot sprids farsoten med en ständigt ökande takt i u-länder. 25%, ibland upp till 35-40% av ett lands befolkning kan vara infekterade i södra Afrika. I år dör 3-4 miljoner människor i dessa länder och antalet bara stiger år från år. Frågan är varför vi inte lyckas överföra västvärldens landvinningar?

Konferensbidrag

• medicin