Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Hans Henrik Lidgard

Professor emeritus

Porträtt av Hans Henrik Lidgård. Foto.

Remissvar: Formerna för den framtida läkemedelsreklamen (Ds 2004:13) S2004/2247/HS

• Hans Henrik Lidgard

Regeringen tillsatte med anledning av EG-direktiv 2001/83 en arbetsgrupp för att utreda hur framtidens läkemedelsreklam ska organiseras. Målet är att bidra till en säker och effektiv läkemedelsanvändning i Sverige. Mot bakgrund av en analys av EG-direktivet, utländska förebilder, svensk grundlag och i Sverige gällande marknadsföringsbestämmelser i läkemedelslagen (1992:859) och marknadsföringslagen (1995:450) föreslås ett förbud mot marknadsföring av receptbelagda läkemedel till allmänheten. Vidare föreslås att läkemedelslagen kompletteras med förbud mot otillbörlig eller vilseledande reklam.

Fakultetsstyrelsen instämmer i utredningens analys av direktiv och gällande svensk lag. Tillräckligt stöd finns i EG- domstolens praxis för att kräva svenska lagregler och fakultetsstyrelsen delar därmed inte den uppfattning som kommer till uttryck i det särskilda yttrandet. Möjligen ifrågasätter fakultetsstyrelsen att det så kallade ”censurförbudet” i tryckfrihetsförordningen kan upprätthållas på ett så entydigt sätt som utredningen förefaller utgå ifrån. Vid konflikt mellan svensk rätt och gemenskapsregler gäller principen om gemenskapsrättens företräde. Detta torde även gälla i förhållande till svensk grundlag. Däremot instämmer fakultetsstyrelsen i att kompletteringar kan göras i läkemedelslagen på sätt utredningen föreslår, utan hinder av svensk grundlag.

Remissyttrande

• läkemedelsreklam